Bedre søvn med rødt lys

Bedre søvn med rødt lys

Forskning har vist, at vi gennem vores biologi er kodet til at følge solens døgnrytme. Dette er nok ikke nogen nyhed for ret mange, men det er måske alligevel lidt nyt, at kende til betydningens af farverne i solens lys. Vores kroppe reagere på blåt lys, som skaber hormoner i vores kroppe, der vækker os, og holder os vågne. Mens det røde lys, med en anden bølgelængde, sørger for at vores kroppe frigiver hormoner der gør os trætte og hjælper os med at falde i søvn. Du får, med andre ord, en langt bedre søvn, hvis du sørger for at du om aftenen, får mere rødt lys end blåt lys.

Rigtig mange oplever, at de kan have svært ved at falde i søvn. Hvis man ser meget tv om aftenen, eller kigger på sin computer, tablet eller mobil, så vil man typisk opleve at man sidder og lyser blåt lys ind i sine øjne. Dette gør det svært for kroppen, at nå til det stadie hvor man blive søvnig og kan falde i søvn.

Til sin Windows mobil, tablet eller computer, der kan man hente programmet f.lux, som lægger et farvet filter på skærmens lys. Det gør at skærmen bliver mere rødlig, men efter kort tilvending (og hvis man ikke arbejder med noget der kræver stor farvenøjagtighed), så vil man stort set ikke bemærke dette. Det man vil bemærke, meget hurtigt er, at man falder lettere i søvn og sover bedre. Og en god søvn mindsker stress, styrker ens hukommelse, læring osv. osv.

F.lux kan du finde her.

Hvis du bruger Android, så kan jeg anbefale app’en Twilight. Den virker stort set lige som f.lux, og den er lige så enkel at opsætte og bruge.

Twilight kan du finde på Google Play, eller her.